Od 1. září 2016 začala platit vyhláška č. 27/2016 Sb., vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných

Tato vyhláška upravuje pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů (dále jen "žák") se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona a vzdělávání žáků nadaných. Cílem nové právní úpravy je vytváření rovných podmínek a příležitostí ve vzdělávání. 

Osobou se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrným opatřením se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. žákům je zajištěno právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.

Podpůrná opatření

  • poradenská pomoc školy a školského poradenského zařízení
  • úprava organizace , obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciální pedagogické péče
  • úprava podmínek k přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání
  • použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek
  • úprava očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovým vzdělávacím programem
  • vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu
  • využití asistenta pedagoga
  • využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytující dítěti po dobu jeho pobytu ve škole nebo školském zařízení
  • poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených

Podpůrná opatření se člení do pěti stupňů podpory.

Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení

PO druhého až pátého stupně - pouze s doporučením ŠPZ.

Podpůrná opatření se mohou poskytovat až po písemném informovaném souhlasu zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce žáka.

Postup při poskytování podpůrného opatření I. stupně

  • plán pedagogické podpory - popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka
  • podpůrná opatření prvního stupně
  • stanovení cílů podpory
  • způsob vyhodnocování plánu - průběžně, nejpozději po třech měsících od zahájení poskytování podpory
  • seznámení s PLPP žáka, zákonného zástupce 
  • pokud je PLPP nedostačující - doporučení k využití služeb ŠPZ

Postup před přiznáním podpůrného opatření II. - V. stupně

  • povinnosti školy - určit pedagogického pracovníka odpovědného za spolupráci se ŠPZ (v naší škole je to výchovná poradkyně)
  • předat plán pedagogické podpory ŠPZ
  • součinnost se ŠPZ při doporučení konkrétních podpůrných opatření (personální a materiální podmínky školy)
  • na výzvu ŠPZ doložit podklady
  • v případě neposkytnutí součinnosti zákonného zástupce žáka postupovat podle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
  • povinnosti ŠPZ - posoudit speciální vzdělávací potřeby žáka (přihlédnout k aktuálnímu zdravotnímu stavu)
  • doporučit přednostně pomůcky, kterými škola disponuje
  • návrh doporučení podpůrných opatření projednat se školou, žákem nebo zákonným zástupcem nezletilého žáka

Pokud má škola nebo zákonný zástupce pochybnosti o vhodnosti doporučení vydaném ŠPZ, mohou do 30 dnů podat žádost o revizi doporučení u krajského úřadu.