Od 1. září 2016 začala platit vyhláška č. 27/2016 Sb., vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Tato vyhláška upravuje pravidla vzdělávání dětí, žáků a studentů (dále jen "žák") se speciálními vzdělávacími potřebami, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona a vzdělávání žáků nadaných. Cílem nové právní úpravy je vytváření rovných podmínek a příležitostí ve vzdělávání.
Osobou se speciálními vzdělávacími potřebami je osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrným opatřením se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. žákům je zajištěno právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením.
Podpůrná opatření
- poradenská pomoc školy a školského poradenského zařízení
- úprava organizace , obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciální pedagogické péče
- úprava podmínek k přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání
- použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek
- úprava očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovým vzdělávacím programem
- vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu
- využití asistenta pedagoga
- využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytující dítěti po dobu jeho pobytu ve škole nebo školském zařízení
- poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených
Podpůrná opatření se člení do pěti stupňů podpory.
Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení
PO druhého až pátého stupně - pouze s doporučením ŠPZ.
Podpůrná opatření se mohou poskytovat až po písemném informovaném souhlasu zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce žáka.
Postup při poskytování podpůrného opatření I. stupně
- plán pedagogické podpory - popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka
- podpůrná opatření prvního stupně
- stanovení cílů podpory
- způsob vyhodnocování plánu - průběžně, nejpozději po třech měsících od zahájení poskytování podpory
- seznámení s PLPP žáka, zákonného zástupce
- pokud je PLPP nedostačující - doporučení k využití služeb ŠPZ
Postup před přiznáním podpůrného opatření II. - V. stupně
- povinnosti školy - určit pedagogického pracovníka odpovědného za spolupráci se ŠPZ (v naší škole je to výchovná poradkyně)
- předat plán pedagogické podpory ŠPZ
- součinnost se ŠPZ při doporučení konkrétních podpůrných opatření (personální a materiální podmínky školy)
- na výzvu ŠPZ doložit podklady
- v případě neposkytnutí součinnosti zákonného zástupce žáka postupovat podle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí
- povinnosti ŠPZ - posoudit speciální vzdělávací potřeby žáka (přihlédnout k aktuálnímu zdravotnímu stavu)
- doporučit přednostně pomůcky, kterými škola disponuje
- návrh doporučení podpůrných opatření projednat se školou, žákem nebo zákonným zástupcem nezletilého žáka
Pokud má škola nebo zákonný zástupce pochybnosti o vhodnosti doporučení vydaném ŠPZ, mohou do 30 dnů podat žádost o revizi doporučení u krajského úřadu.