Speciální pedagog působí na škole v rámci činnosti školy. Činnost speciálního pedagoga ve škole je
samostatná poradenská činnost, která je nepřímou součástí vzdělávací činnosti školy. Jedná se o
komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností
vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských
poradenských zařízeních ve znění pozdějších změn, z koncepce školního poradenského pracoviště a
z ročního plánu činnosti speciálního pedagoga, případně ze školního řádu nebo jiné interní normy
školy.
Zákonný zástupce je školou při zahájení školního roku seznamován s působností speciálního
pedagoga.
Seznámení s působením speciálního pedagoga ve škole se projednává jedenkrát ročně na třídních
schůzkách, obvykle při zahájení školního roku. Zvláštní pozornost se věnuje rodičům žáků prvních tříd
na ZŠ. Rodiče, kteří jsou seznámeni s činností speciálního pedagoga, berou na vědomí, že speciální
pedagog na škole působí.
Speciální pedagog může ve škole pracovat se žáky tehdy, pokud jeho činnost nevyžaduje informovaný
souhlas rodiče v takových aktivitách, kde pracuje se skupinou žáků nebo jednotlivcem a jeho činnost
má charakter informační, vzdělávací činnosti. Jedinou výjimku tvoří krizová intervence, kdy je třeba
nejprve zvládnout situaci, která je spojená s ohrožením dítěte nebo případně někoho dalšího vlivem
činnosti dítěte. Pak speciální pedagog nejprve pracuje s touto událostí a až následně informuje
rodiče.
Ve škole se zapojuje například do následujících aktivit
Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských
služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a
školního poradenského pracoviště.
Vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení do vhodného
preventivního, zejména stimulačního, nebo intervenčního programu.
Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně
pedagogické péče.
Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a
mimo ni a stanovené druhu, rozsahu, frekvence, a trvání intervenčních činností.
Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, zejména shromažďování údajů o žákovi,
včetně anamnézy rodinné a osobní, dále speciálně pedagogická diagnostika, zejména při
vzdělávacích problémech žáků, pro navazující intervence ve školním prostředí, speciálně
pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje
gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení.
Speciálně pedagogická a etopedická diagnostika při výchovných problémech, stanovení
intervenčního přístupu v rámci školy i mimo ni, dle potřeb, možností a profilace školy.
Screening, ankety, dotazníky ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb a rizika
vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
V případě, že má žák platné doporučení školního poradenského zařízení (např. PPP, SPC aj.), je mu, resp. zákonnému zástupci prostřednictvím jeho třídního učitele předán informovaný souhlas (niže):
INFORMOVANÝ SOUHLAS S ČINNOSTÍ ŠKOLNÍHO SPECIÁLNÍHO PEDAGOGA
Jedná se o komplexní sužbu žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve Vyhlášce č. 27/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních.
Zákonní zástupci nezletilých žáků udělují v souladu se zákonem č. 110/2019 Sb., o ochraně osobních údajů, souhlas s činností speciálního pedagoga. Konzultace jsou důvěrné. Svým podpisem stvrzuji, že souhlasím, aby speciální pedagog:
- · Poskytoval speciální pedagogickou péči mému dítěti.
- · Podílel se na vyhodnocování doporučení podpůrných opatření.,
- · Spolupracoval s učiteli při vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných.
- · Spolupracoval s třídním učitelem, školním metodikem prevence a výchovným poradcem při prevenci a řešení výukově-výchovných a vztahových problémů ve třídě.
- · Poskytl úvodní poradenskou konzultaci žáku/žákyni, který jej sám/sama vyhledá.
- · Poskytl krizovou intervenci žáku/žákyni, který/á se ocitne v psychicky mimořádné situaci.
- · Prováděl opatření k posílení pozitivní atmosféry ve třídě a ve škole.
- · Prováděl individuální diagnostickou činnost se žáky s výukovými a výchovnými problémy, s mimořádným nadáním, rizikovým chováním apod.
- · Prováděl individuální práci se žákem zaměřenou na osobnostní rozvoj.
- · Vedl dokumentaci v souladu s platnými předpisy.
V případě vašeho nesouhlasu nebude speciální pedagog vašemu dítěti výše uvedené služby poskytovat, a to ani v případě, když o ně dítě požádá. V případě potřeby soustavnější speciálně pedagogické práce se žákem budou zákonní zástupci žáka/žákyně neprodleně informováni.
Souhlasím/nesouhlasím s tím, aby po celou dobu docházky do Základní školy a mateřské školy Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace, Svatoplukova 277/2, byly poskytovány služby školního speciálního pedagoga.
Jméno a příjmení žáka/žákyně: ……………………………………………………………………………… Třída:………………………….. Školní rok: …………………..
Datum a podpis zákonného zástupce: …………………………………………………………………………………..